Show Mobile Navigation

Sunday 12 January 2014

Ariel Sharon Kematian Yang Diraikan Warga Palestin Dan Dunia

nescafeais - 13:49
LUBNAN: Warga Palestin di kem pelarian Ain Al-Hilweh di Lubnan menyambut gembira dengan merayakan berita kematian mantan perdana menteri Israel, Ariel Sharon .

Kegembiraan itu disambut dengan melepaskan tembakan ke udara sebagai bentuk perayaan atas kematian Sharon yang dianggap sebagai dalang insiden pembunuhan Sabra-Shatilla.

Ain Al-Hilweh, yang terletak di Lubnan selatan, merupakan rumah bagi sekitar 70,000 warga Palestin.

Di kem pelarian Shatila di ibu negara Lubnan, Beirut, warga Palestin membahagi-bahagikan gula-gula selepas mendengar berita kematian tokoh yang sangat mereka tidak suka itu.

Sharon, yang dikenali oleh majoriti orang Palestin sebagai " Tukang Sembelih ", mati pada usia 85 tahun .

Dia mati di Sheba Medical Center di dekat Tel Aviv , setelah selama lapan tahun dalam keadaan koma sejak 2006 , setelah terkena stroke .

Sharon memimpin Israel dalam perang dengan Lebanon pada tahun 1982 dan bertanggungjawab atas pembunuhan ratusan warga Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila di luar Beirut , setelah pasukannya membenarkan militia Lebanon masuk ke dalam kem tersebut .

Di Gaza, beberapa warga Palestin juga membahagi-bahagikan gula-gula kepada orang ramai sementara beberapa warga lain memijak-mijak foto Sharon.
SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






0 comments:

Post a Comment