Show Mobile Navigation

Thursday, 9 January 2014

Keluhan Bapa Terhadap Hospital Serdang, MA Hospital Sibuk Makan Kerepek

nescafe ais - 10:01


Berikut adalah pengalaman salah seorang bapa yang membawa anaknya yang berusia 9 bulan di wad kecemasan Hospital Serdang malam Isnin yang lalu.

Bukan nak menyalahkan sesiapa tetapi penjawat awam yang cuai dan sambil lewa dengan amanah yang diberikan harus ditegur serta diambil tindakan tegas.
 
Pada jam 9.30 malam Bapa berkenaan tiba di hospital itu dan mendaftar anaknya selepas itu melalui proses saringan.
Pada permulaannya, semua itu berjalan lancar namun, hanya 10 minit. Beliau yang menanti dari 9.40 malam terpaksa menunggu sehingga jam 3.45 pagi untuk anaknya yang sedang demam mendapat rawatan.

Itu pun bukannya sebab nombornya sudah dipanggil, tetapi sebab sudah tidak sanggup bersabar menyebabkan beliau redah masuk ke bilik rawatan. Kalau beliau masih menunggu dengan badan anaknya yang sedang panas, entah pukul berapa lagi baru anaknya akan mendapat rawatan.

Apa yang dilihatnya sebaik masuk bilik rawatan sungguh mengejutkan, dua kakitangan yang merupakan Penolong Pegawai Perubatan (MA) sedang rancak berborak sambil makan kerepek.

Dua orang sedang rilek makan kerepek!! Apa yang anda dapat rumuskan? Sudah semestinya tidak ada kecemasan kan? Kalau ada takkan dekat pukul 4 pagi boleh duduk dangan rilek makan kerepek sambil bersembang.

“Oh… kami baru nak panggil nombor ini” respon yang diberikan salah seorang daripada dua Penolong Pegawai Perubatan (MA) itu lebih pada nak cover line.

Menurut bapa berkenaan lagi. Sebelum dia nekad masuk ke bilik rawatan, dia melihat budak-budak di bawah umur setahun ada yang menangis sampai sejam tanpa ada pegawai perubatan yang ambil peduli. Ada ibu-bapa yang tak larat menunggu sehingga terpaksa pulang, ada yang terpaksa berbaring di kerusi hospital kerana terlalu lama menunggu.

Yang peliknya 3 bilik rawatan dibuka pada malam itu. Namun semua bilik macam terlalu sibuk untuk memberikan rawatan.

Hanya satu bilik menerima pesakit satu masa dan dua bilik diam. Seolah-olah ada persefahaman antara yang berkerja untuk bergilir-gilir melayan pesakit dan bukannya secara serentak.

Satu bilik kerja, dua bilik relak berjam-jam. Bilik yang berkerja tu pun hanya akan panggil dua tiga nombor sebelum pesakit terpaksa menunggu terlalu lama bagi nombor seterusnya.

Kerajaan membelanjakan bilion ringgit setiap tahun untuk perubatan percuma, polisi semua sudah diatur, tatakerja sudah diperjelaskan, piagam pelangan terpampang di dinding hospital Namun kakitangan hospital yang bijak pandai membuat sistem kerja sendiri seperti hanya satu bilik melayan pesakit dan dua lagi berehat.

Akibatnnya sampai kena tunggu hingga 6 atau 7 jam sebelum dilayan. Kalau pesakit dah teruk, silap2 dah meninggal dah akibat menunggu terlalu lama.

Bapa berkenaan bukan mahu komplen tetapi itu sahaja pilihan hospital yang dia ada pada waktu itu. Namun kakitanganya pula memilih untuk makan kerepek sambil bersembang sesama sendiri.

Pasti ada kakitangan Hospital yang terasa atau bengang dengang keluhan ini. Tapi telan lah, terima lah realiti ini. Sudah ramai yang mempunyai pengalaman buruk dengan Hospital, terutama Hospital Kerajaan, namun tidak dihebohkan. Perbaiki lah mutu kerja anda.


SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






30 comments:

  1. Ya ke.....aku rasa staff tak cukup....doktor tak cukup....dgr kata kerja 24 jam.....gila....membahayakan nyawa....tambah staff kkm......

    ReplyDelete
  2. Org patut selesaikan masalah. Bukan korang semua nurse n pegawai nk tunjuk mogok. Sama je perangai macam menteri. Ni soal kecemasan. Mmg la Korang leh mogok gaji rendah. Tp jgn lupa berkhidmat utk org yg sakit parah. Da tau kje nurse mmg susah. Len kali sebelum apply kije tu pastikan tay kriteria keje camna. Haaa kan aku balas komen macam menteri da.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ckp je la mcm mane pn.ktorg staff medical ckp je nk mogok..tp ble korg dtg hah ktorg rawat jgk kn..third class mentalitiy betol!!

      Delete
    2. demam dah 4 hari datang memalam buta kecemasan mende nye yop.....

      Delete
    3. suka ati ko jak ckp....tah ko ni kerja mana ....ko tak tau payah keje kesihatan...zzzzz org mcm kau ni la yg buat malaysia jadi mcm ni...zzzzz

      Delete
  3. nurse..ma n doc di ermegency HKL mmg terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. emak sy buat operation lutut kat HKL...cepat jer. Ramah, senyum, very helpful pekerja HKL.

      Delete
  4. Apa2 pun kita dah buat akujanji, kenelah ikut , apa tugas yg diberi..kita buat. Di wad, di klinik tak sepatutnya ada sessi makan2..makan biar bertempat.
    Di green zone..tak ada piagam pelanggan sampai 6 jam. Kita kene rakyatkan perkhidmatan kita, bermaksud cuba kita atau saudara mara kita dlm situasi yg sama..reaksi mngkin sama tapi syukur kita dilahirkan sebg anggota kkm...tak ada masa menunggu utk kita or waiting time less than 30min. Fikir2kan lahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dei thambi ni la ckp tanpa pengetahuan..cuba pi kerja kt kecemasan satu hari tgk blh ckp mcm ni lg ke x???mmg setiap pesakit dtg green zone akn diberitahu awl2 masa menunggu mgkn lama nk2 lg kalau zon kritikal bz..dan medical staff nk mkn mmg xsempt,so terpaksa la curi2 mkn in between tu..dei ktorg pn manusia jgk.kalo dh xde tenaga mcm mane nk rawat properly??kalu korg dtg pn ade ke ktorg ckp "eh maafla dtg lain kali blh x?sy xmakan nasi lg arini??" third class mentality betol la!!!!

      Delete
    2. kepala butoh hangpa!!!!! mak aku baik2 kena satu strok sebelum masuk kecemasan...kena lagi satu stroke dalam kecemasan gara2 tunggu lama bodoh ni la...dalam unit hangpa la...hangpa nak makan letih atau apa pun...kalau tak tahan pi cari kerja lain...jangan nak menyusahkan orang lain...pukimak babi punya orang!!!!! kena kat mak bapak hang baru hang tau...aku doalah lah sekorg2 mak bapak hangpa kena mcm ni...masa tu la baru nak sedar ka? haktuihhhh utk babi2 kat kecemasan serdang!!! moga2 hangpa dan keturunan hangpa ditimpa bala!!!

      Delete
  5. haram btol admin... byk komen aku kne delete... aku bgtau komen yg betol.. bezakn bidang kerja MA dgn Doktor.. MA cume pembantu.. Doktor yg merawat.. MA buat kerja atas arahan Doktor.. xde arahan Doktor, MA xbleh buat suka2 hati... tu peraturan dan undang2, termaktub dalam undang2 akta Pembantu Perubatan.. salah buat suka2, nnt jadi kesalahan dan kena tindakan mahkamah.. kalo lambat kne panggil no giliran, tu bkn salah MA, sbb tu bkn keje MA.. knape nak salahkn MA...?? knape x pegi salahkn cleaner..?? knape x g salahkn driver ambulans..?? mcm MA jgk, tu smua bkn dlm bidang kuasa driver, bkn dlm bidang kuasa cleaner... admin ni mmg nk melaga lagakn la... kalo dh delete komen2 org yg terangkn perkara yg benar, mmg laa smua kat sini bergaduh, mmg laa smua kat sini nk salahkn MA, sbb dorg x nmpk perbezaan... mangkuk ayun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. DEMI ALLAH AKU TAK DELETE SATU PUN KOMEN KAU..

      Delete
  6. Dah rasa hebat sgt knapa nk pos bgai kat sini..mnjatuhkan maruah org je..sorg bt taik suma nk kna...complait direct kat hosp situ,no need nk tnjuk brni kat sini...nxt time awk p hosp private..hbis cita...awk blacklistkan saja gov hosp...habis cita..org hosp pun xyah ngadap org mcm awak...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol..semua nk tunjuk hebat la dok publish kt media social gini..stresss betol aku layan malaysians yg sgt222 la mempunyai third class mentality ni!!!!! korg komplen berbakul,saman berjuta22 pn tp bila dtg hosp kerajaaan ktorg medical staff rawat jgk korg kn...haihhhhhhh (xbaik sbnrnya mengeluh tp still sighh)

      Delete
  7. pada sesiapa yang mendapat servis yang tidak memuaskan hati....sila la tgk diri sendiri dulu.....mungkin tuan2 sume pernah memberikan layanan yang tidak baik pada org lain semasa menjalankan tugas.....mungkin adik beradik kita.....mungkin mak ayah kita dulu....mungkin diri kita sendiri yang sentiasa sombong dan tinggi diri sesama manusia....memang adat manusia biasa.....bila dah terkena batang hidung sendiri.....mula la nak mengata dan bgtahu kepada seluruh dunia....kesalahan diri sendiri yang pernah dilakukan langsug xpernah diinsafi.....fikir2kan lah

    ReplyDelete
  8. "Public tak faham scope kerja MA" ermmm..menarik. Public tak faham, itu biasa. Staff yang bekerja sambil makan dikira faham ke skop kerja? Aduhai..kesian! Tak de siapa pun paksa kita minta kerja. Kalau rasa kerja kita tu membebankan hidup, berhenti kerja. Cari kerja lain. Ini boleh bantu diri kita gembira dan tak menyusahkan orang yang berurusan dengan kita. Tapi kalau tak mampu nak berhenti kerja, jangan merungut. Buat kerja sebab cukup bulan dapat gaji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboii bam

      Delete
    2. Pada sy bila ad teguran bgini elok la di ambil ikhtibar.. jgn la nak nak salahkan semua orng dan bandingkan dengan kerja lain.... kalu da kt memilih kerja yg demikian jgn fikir yg lain kecuali kerja kerana ALLAH... ada sbb org nak perbetulkan keadaan.. mmg xsemua kena dgn keadaan macam ni.. kan lebih baik mencegah dari mengubati.. jgn disebbkan sikap yg macam ni ada nyawa melayang. yg ibu bapa, sekiranya ada permasalahan yg camni cuba dapatkan perjelasan dari pihak hospital.. selesai cara baik ya...

      Delete
    3. "Public tak faham, itu biasa. Staff yang bekerja sambil makan dikira faham ke skop kerja?"

      assalamualaikum,
      Care kamu tulis ni mcm xpnah nmpk org lain je yg mkn time kerja. Cubelah memahami situasi dan berfikir sebelum berkata2. Kerja kat hospital bukannye bleh relax2. Nak handle patient yg ramai smpi x sempat nk mkn nasi. Mane tau MA tu xsempat nk mkn lagi utk hari tu. Apelah sgt kalau setakat nk mengalas perut?

      Delete
    4. Ok la die makan sambil bekerja.. kalau die pergi makan n xbekerja baru la xok...yg kerja kat situ bukan ade waktu rehat pun...tu je makanan yg die sempat makan

      Delete
  9. Assalamualaikum.
    Sudah2 lah kite berlawan kata di antara satu same lain. Kite sume manusia, mmg x dpt lari dari kesilapan. I'm not here to defend anyone since I don't know the REAL story. Tp ape yg dikatakan oleh mereka ttg MA tidak boleh utk check case di emergency dept mmg btol. Dan tidak dpt dinafikan ade sesetengah pihak yg menjalankan tugas sambil lewa (bkn pegawai kesihatan shj). To me the real problem here is the lacking of medical officers. Plus, doctors can't rush things when treating patients which causing the long waiting time. Jgn la trus ckp org mkn gaji buta ke ape tanpa usul periksa, that's probably their first meal or alas perut for the day. My lecturer shared his story where he has to carry a bread with him since there is no time to eat complete meal. Stop thinking about yourself for a while. We have to learn how to tap our own shoulder when becoming a MO. I understand how they feel since im a medical student and now I'm experincing only 5% (probably not even 5%) of the stressness.

    - MBBS student

    ReplyDelete
  10. public paham dan mmg xkan paham skop kerja bidnag perubatan..seharusnya kecemasan hanya lah utk kes2 kecemasan. tp diseababkan ada org public yg mmg xpaham apa itu kecemasan, maka diwujudkan green zone(bilik rawatan dalam bilik tu). utk merawat org2 yg dtg tengah malam sebab lenguh kaki dh smeinggu demam dh seminggu gatai sana gatai sini tp malam2 tu lah nk mai amik ubat.tapi pernahkan pihak kecemasan suruh ballik??setahu saya tidak pernah.cumanya public kena tunggu sebab doktor bertugas perlu settlekan kes kecemasan dahulu di yellow dan redzone ( nama pun jabatan kesihatan kan)
    untuk pengetahuan lg, mmg bilik rawatan ada 3 tapi bila malam, hanya ada seorang sahaja doktor yg bertugas di setiap zone. so have to prioritize priority. so kalo encik2 di luar sana nk ckp kalau yg skait itu mati dl baru dapat rawatan, hal tu xkan terjadi, sbb semasa saringan, yg kes teruk akan terus di hantar ke zon kuning/ merah..
    so watch your mouth before talk and stop barking around sebab korang xtau apa jd kat dalam sana selagi korang xpenah masuk ke dlm. hanya buat andaian dr tgk number giliran untuk dipanggil.doktor2 kat dalam jgn kata makan, kekadang nk ke toilet pun xsempat. MA x tengok kes sbb hanya doktor yang boleh rawat dan bg ubat pada patient bukan sebab diorang sesaja nk makan kerepek..

    ReplyDelete
  11. Mungkin penjelasan perlu dibuat oleh pihak hospital@kementerian...xperlu slhkn atau mencaci.maki.mane2 pihak...solusi harus di cari.kekurangan kakitangan di hispital mmg dia..kui terutamanya pd waktu malam.
    Dr. on call xckup.nk plak tetiba kes mcm dtg...ngan accidentnye.skt jntung,sakit kaki,sumer pun nkmdirawat n diselamatkan.....

    ReplyDelete
  12. Better, pergi dan rasa sendiri mcm maner org hospital bekerja.

    ReplyDelete
  13. Hehehe...mmg ma tunggu arahan doc..mmg bukan bawah bidang ma...ma laksanakan arahan bila diarahkan doc..tapi kadang2 sy tgk kesian..org tua atau dewasa mungkin bley tunggu 8 hingga 9 jam..tapi kanak kanak atau baby? kadang2 tgk mmg xsampai hati..sy pun pernah lalui pengalaman yang sama..yer sy tak penah rasa apa yang kakitangan awam rasa yang berkhidmat di emergency..tapi sebagai seorang manusia yang ada anak cuba buat yang terbaek untuk mereka yang datang kesitu..kalau mereka ada pilihan yg lebey baek pasti mereka tak kan tunggu sampai 8 hingga 9 jam tu...

    ReplyDelete
  14. ini bukan salah staf hospital serdang atau pesakit... nih salah menteri ... dah tau staf x ckp buatlah kertas kerja usulkan. ini x, duit rakyat dihabiskn utk perkara yg tak berfaedah... cehh

    ReplyDelete
  15. Banyak kan membaca benda2 bemanfaat. Insyaallah bila berlaku kecemasana, kita boleh bertindak awal dan sekadar mampu sementara menunggu giliran untuk rawatan ;)

    ReplyDelete
  16. mungkin staff atau Doc tak cukup, saya pernha menggunakan perkhidmatan di wad kecemasan hospital serdang nak tunggu giliran jumpa doktor memang sgt2x lambat. pernah anak demam, panas makin naik akhirnya dia sawan sbb lama menanti.

    ReplyDelete
  17. Saya juga pegawai awam kerajaan. B4 masuk gomen, mmg anti sikit dgn status slow nye. But once dah masuk, sbb bond kan, baru faham, how hard it is to deal with public. Lembut sgt, nnt berjam-jam dlm bilik, xmahu keluar selagi kita xbagi jwpan yg dia nak dgr. Keras plak, dah la x faham, sikit2 nak ke BPA atau saman. Saya pasrah je. Janji buat kerja betul. And pasal makan tu sy faham. Kdg2 public dtg oukul 1250, masalah berjela2, sy smpai kena mohon maaf, minta dtg pukul 2. Bukan apa, kalau keluar lmbat, nnt ambillagi masa nk lyn org lain. So far, diorg faham. Cuma doktor,, sy rasa mmg kurang masa makan. Jadi, bersabar la. Sy pon pernah dpt layanan buruk dr dok gomen. Mengeluh masa layan kita. 10 pagi ok. Tapi, sabar je laa... at least ubat dia bagi buat saya sihat balik.

    ReplyDelete
  18. orang melayu memang pemalas,bila dah jadi pemalas,banyak pula alasan yg cuba dihujahkan utk mempertahankan diri.Bijak utk mempertahankan kemalasan hahahaha ketawa aku dengan mentaliti macam ini.Tutup saja semua hospital kerajaan,bagi saja subsidi utk pesakit yg layak utk ke hospital swasta,confirm layanan swasta 1000 kali lebih baik dan pastinya bukan majoriti melayu malas yg memikul harapan menggunung pesakit.

    ReplyDelete