Show Mobile Navigation

Tuesday 21 January 2014

Infografik: Cuti Bersalin Di Malaysia Paling Singkat Berbanding Negara Lain

nescafeais - 11:32


Kita sedang menuju ke arah negara maju menjelang 2020, namun begitu isu cuti bersalin yang boleh memberi impak yang besar kepada kesejahteraan keluarga dan negara bagai dipandang sebelah mata.

Di Malaysia, tempoh cuti bersalin adalah 60 hingga 90 hari.

Biasanya, 60 hari bagi syarikat swasta dan 90 hari untuk syarikat milik kerajaan.

Bagi mereka yang mahukan lebih dari hari yang diperuntukkan, dicadangkan agar mengambil cuti tanpa gaji.

Namun, bukan semua ibu memilih untuk mengambil cuti tanpa gaji memandangkan keadaan ekonomi yang memerlukan si ibu untuk terus bekerja membantu keluarga.

Mengambil contoh negara maju yang lain, secara purata kebanyakkannya memperuntukkan cuti bersalin sekurang-kurangnya 120 hari.

United Kingdom misalnya memperuntukkan cuti bersalin sebanyak 39 minggu malah cuti itu boleh dipanjangkan sehingga ke 52 minggu.

Ada juga negara yang memberikan cuti bersalin dari sebelum waktu kelahiran misalnya Albania yang memberikan cuti sebanyak 12 bulan dan 150 hari selepas bersalin.

Begitu juga dengan Republik Czech yang memperuntukkan cuti sebelum kelahiran sebanyak enam hingga lapan minggu dan cuti sebanyak 20 minggu selepas bersalin.

Negara jiran seperti Singapura memberikan cuti bersalin sebanyak empat bulan manakala Vietnam empat sehingga enam bulan.

Di negara lain juga, beberapa inisiatif kepada majikan digunakan dalam memberi cuti bersalin bergaji.

Antaranya adalah memberi cuti bersalin yang panjang kepada si ibu dengan gaji tidak dibayar penuh tetapi mengikut peratus tertentu.

Sebagai contoh di Kanada, si ibu akan diberi cuti bersalin sebanyak 50 minggu dengan gaji dibayar hanya 55% dari gaji penuh.

sila lihat info grafik perbandingan cuti bersalin di luar negara. (Astroawani)


Apa pula kata anda?





SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






0 comments:

Post a Comment