Show Mobile Navigation

Monday 2 December 2013

, ,

TERKINI: Tarif Elektrik Naik Bermula 1 Januari 2014

nescafeais - 16:16

Kadar purata tarif elektrik di Semenanjung naik 4.99 sen atau 14.89 peratus iaitu daripada kadar purata semasa 33.54 sen/kwj kepada 38.53 sen/kwj.Bermula 1 Januari 2014,
Turut berlaku kenaikan tarif elektrik adalah di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan iaitu sebanyak 5 sen atau peningkatan 16.9 peratus.

Empat faktor yang mendorong kenaikan itu adalah disebabkan kesan penyelarasan harga gas domestik (0.51 sen/kwj); Kesan penetapan harga gas asli cecair (3.41sen/kwj); kesan penyelarasan harga arang batu (0.17 sen/kwj) serta semakan tanrif Tenaga Nasional Berhad (TNB) (0.90 sen/kwj).

Kenaikan tarif elektrik itu diumumkan oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili pada sidang media khas di Bangunan Parlimen sebentar tadi.
SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






5 comments:

  1. This is bullshit! Semua naik! Orang ramai makin susah terutama yang ada di kampung

    ReplyDelete
  2. Kat US atau NZ contohnya bil letrik air - basic necessities semua murah. Kat Malaysia nak jadi Negara maju konon,, bil Air dan Api ...keperluan asas- dan banyak lagi , memang langsung tak proportionate kepada pendapatan rakyat terutama buat emak bapak dan keluarga di kampung2.

    ReplyDelete
  3. puak2 ni meniaga keperluan asas....kapitalis begitulah...

    ReplyDelete
  4. Semua naik but do they care???? Siapa yg tanggung???

    ReplyDelete
  5. Rasanya tangguhkan lah dulu nk jadi negara maju..kalau menyusahkan rakyat biasa.

    ReplyDelete