Show Mobile Navigation

Saturday 28 January 2012

Sara 1 Malaysia Tawar Pulangan 32.16% Setahun

Unknown - 09:41


KUALA LUMPUR 27 Jan. – Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia), yang baharu dilancarkan dan diuruskan oleh syarikat tujuan khas, Malaysian Development Holdings Sdn Bhd (MDHSB), akan menawarkan pulangan pelaburan (ROI) 32.16 peratus setahun.

“Daripada ROI 32.16 peratus setahun itu, pulangannya RM134, di mana RM84 akan dibayar kepada bank. Jadi, untung yang akan dapat adalah RM50 sebulan,” kata Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman. MDHSB hari ini menjalin perjanjian dengan Malayan Banking Bhd, CIMB Bank Bhd, RHB Bank Bhd dan Bank Simpanan Nasional bagi mengagihkan pinjaman pelaburan kepada pemohon yang layak.

SARA 1Malaysia, yang dilaksanakan oleh Permodalan Nasional Bhd (PNB), adalah satu unit pelaburan amanah hibrid produk pinjaman, yang bermatlamat menggalakkan kumpulan berpendapatan rendah dengan pendapatan kasar antara RM500 dan RM3,000 sebulan untuk berjimat dan melabur.

Pembiayaan yang ditawarkan berjumlah RM500 juta dengan sasaran 100,000 peserta isi rumah.

Peserta yang layak yang bukan penerima manfaat skim khas yang lain dari kerajaan yang diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Bhd, boleh memohon pinjaman pelaburan RM5,000 yang akan dilaburkan di dalam Amanah Saham 1Malaysia dengan pembayaran balik minimum lima tahun.

Bercakap selepas majlis menandatangan perjanjian itu, Hamad Kama Piah berkata, kadar faedahnya dianggarkan minimum 12 peratus setahun.

Beliau berkata, skim baharu itu bukan “skim cepat kaya” tetapi satu skim untuk mendidik dan membantu kumpulan berpendapatan rendah untuk melabur kerana mereka tidak berupaya di segi kewangan.

“Kalau skim ini skim cepat kaya, bagi kepada orang kaya sahajalah. Orang yang pinjam tidak perlu bayar faedah satu sen pun dan selepas tempoh pinjaman, jika duit tidak digunakan, mereka akan mendapat RM13 000.” “Bagi yang tidak mempunyai slip gaji, mereka perlu menyediakan surat pengesahan gaji dari pihak berkaitan,” kata Hamad Kama Piah.

Katanya, kerajaan akan menyediakan RM100 juta di dalam bentuk subsidi kepada SPV bagi membayar kadar faedah kepada institusi kewangan yang mengambil bahagian.

Dana itu akan dibuka kepada permohonan mulai Isnin dan akan dilanjutkan untuk tempoh setahun atau sehingga dilanggani sepenuhnya.

Para pemohon perlu menyediakan dokumen asal dan pendua, iaitu kad pengenalan (dua salinan), kad pengenalan pasangan (satu salinan jika berkahwin) dan dokumen pengesahan pendapatan (satu salinan).

Bagi pemohon dan/atau pasangan yang bekerja perlu menyediakan kenyataan pendapatan atau kenyataan bank terbaharu bagi tempoh tiga bulan. — BERNAMA
SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






0 comments:

Post a Comment