Show Mobile Navigation

Wednesday 25 January 2012

Kertas Zaman Firaun Di PWTC Bermula 1 Feb Kertas Zaman Firaun Di PWTC Bermula 1 Feb

Unknown - 00:58


KUALA LUMPUR – Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN) akan menganjurkan Expo Buku 1 Malaysia 2012 bermula 1 hingga 6 Febuari ini bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

YPBN melalui satu kenyataan media memberitahu, expo tersebut mendapat kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM).

“Pameran ini dibuka dari pukul 10 pagi hingga 10 malam dan disertai lebih 100 peserta terdiri dari penulis, penerbit, pencetak serta pengedar buku tempatan dalam pelbagai genre.

“Bagi menambah nilai kepada expo ini, peserta menawarkan diskaun hingga 70 peratus bagi buku-buku terpilih mengikut kategori masing-masing dam terdapat juga peserta yang akan mengadakan lelongan dari gudang buku-buku terbitan mereka,” kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, expo itu turut mempamerkan ’papyrus’ iaitu kertas ciptaan zaman Firaun yang berusia lebih 5,000 tahun sebelum masihi dalam pelbagai saiz yang dibawakan khas dari Institut Papyrus di Giza, Mesir.

Turut dipamerkan pengisahan manuskrip Bugis lama iaitu La-Galigo yang dibawa dari Ujung Padang, Makkasar Indonesia serta beberapa bahan sejarah industri buku negara.

Kata kenyataan itu, expo itu turut mengadakan Anugerah Buku Negara (ABN) 2011 pada malam 2 Febuari di Dewan Merdeka, PWTC.

ABN masuk edisi ketiga itu akan memberi lebih 30 anugerah melalui dua kategori iaitu kategori Anugerah Industri dan Anugerah Perdana termasuk anugerah tertinggi iaitu Anugerah Tokoh Buku Negara.

Dua penerima terdahulu ialah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim. – mynewshub.my
SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






0 comments:

Post a Comment