Show Mobile Navigation

Tuesday, 4 February 2014

Insurans Kenderaan Naik Sebanyak 15% Februari 2014

nescafe ais - 11:01

Insurans Kenderaan Kereta dan Motor naik Februari 2014. berita kenaikan insurans kenderaan ni memang tak disebut dalam berita, tetapi dijangka tidak lama lagi harga insurans kenderaan akan naik sebanyak 15% bermula 15 Februari 2014 ini menurut sumber daripada kalangan kakitangan syarikat insurans sendiri.


Notis Kenaikan Insurans KenderaanNaik Februari 2014




Menurut laporan akhbar pada 25 Feb 2011, insurans kenderaan dikatakan akan meningkat secara berperingkat bermula pada tahun 2012 hingga 2015, ianya sebagai usaha kerajaan untuk mengimbangi kerugian yang ditanggung syarikat insurans. Berikut adalah kenyataan akhbar mengenai kenaikan harga insurans kenderaan bermotor pada 25 Feb 2011.



   
KUALA LUMPUR 25 Feb. – Insurans kenderaan bermotor akan meningkat secara berperingkat, bermula tahun hadapan hingga 2015 dalam usaha mengimbangi kerugian yang ditanggung syarikat insurans.

Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, walaupun terdapat peningkatan selama lima tahun berturut-turut namun ia tidak akan membebankan golongan berpendapatan rendah kerana kenaikannya adalah kecil.

“Penstrukturan ini juga akan melibatkan motosikal, kereta, bas dan teksi dan setiap kenaikan adalah berbeza mengikut risiko kemalangan kenderaan terbabit melalui kriteria rekod kemalangan serta keadaan kenderaan semasa tersebut,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Kata Abu Hassan Alshari, anggaran awal kenaikan bagi insurans pihak ketiga motosikal 100cc ke bawah adalah antara RM1 hingga RM3.50 setahun manakala insurans pihak pertama antara RM1 hingga RM2 setahun.

 “Bagi kereta persendirian 1,400cc ke bawah, insurans pihak ketiga hanya meningkat antara RM6 hingga RM34 manakala insurans pihak pertama antara RM7 hingga RM19.

“Pemandu yang kurang risiko kemalangan atau tidak pernah merekodkan kemalangan akan dikenakan kenaikan kadar insurans yang lebih rendah berbanding yang kerap mengalami kemalangan,” jelasnya.

Tambah beliau, kajian dibuat keatas kedua-dua jenis kenderaan berkenaan terlebih dahulu kerana 70 hingga 80 peratus kenderaan di Malaysia berada dalam kelas berkenaan.

Selain itu, Abu Hassan Alshari berkata, penstrukturan itu juga akan mengurangkan tempoh pembayaran pampasan daripada tiga hingga lima tahun kepada 18 bulan sahaja berikutan penubuhan Jawatankuasa Kerja Bersama (JWC).

 Katanya, jawatankuasa tersebut akan membincangkan isu berbangkit dan membentuk rangka kerja yang komprehensif untuk kebaikan bersama.
Mengulas lanjut, Abu Hassan Alshari berkata, penstrukturan tersebut terpaksa dibuat kerana syarikat insurans mencatat kerugian yang besar dalam bahagian motor dan jika tidak dikawal ini akan menyebabkan industri berkenaan merudum dan akhirnya memberi impak kepada pengguna.

“Perangkaan 2009/2010 menunjukkan perniagaan insurans motor mencatat kerugian RM650 juta disebabkan tuntutan pampasan kecederaan kemalangan yang sangat tinggi,” jelasnya.

“Bagaimanapun penstrukturan semula ini masih di peringkat perbincangan dengan pihak yang terlibat. BNM akan mengumumkan skim insurans terbaharu tersebut selepas kajian lengkap dibuat,” katanya.

 Sementara itu, beliau memberitahu, JWC akan dianggotai oleh pihak yang terlibat dalam proses pembayaran insurans iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Kesihatan, Kementerian Kewangan, Majlis Peguam, Badan Kehakiman, industri insurans dan takaful serta persatuan penguna dan pengangkutan.

Abu Hassan Alshari berkata, setiap anggota JWC akan menghantar rekod kerja kepada Majlis Ekonomi dan jika ada sebarang kelewatan atau masalah laporan ia perlu dinyatakan.

“Langkah ini akan meningkatkan keupayaan dan kepantasan proses tuntutan insurans negara dan mengurangkan kerenah birokrasi yang banyak membebankan rakyat,” ujarnya.
Jadi, dinasihatkan kepada kalangan pembaca yang mana cukai jalan (roadtax) kenderaan yang mati sebelum 14 Mei 2014 boleh perbaharuinya semula dengan segera untuk mengelakkan kerugian.

Dengan kenaikan insurans naik sehingga 15%, agak tinggi juga perbezaan untuk perbelanjaan anda kelak. Walaubagaimanapun pilihan ditangan korang. 

Apa kata korang dengan berita kenaikan insurans kenderaan 15% kali ini?
SILA TINGGALKAN KOMEN DISINI DAN SHARE



SILA LIKE FANPAGE KAMI DAN SHARE ARTIKEL INI






5 comments:

  1. Maksudnya kita terpaksa menanggung beban insurans pampasan kereta yang kemalangan... Hmmmmm.. Rasanya bilangan kereta bertambah saban tahun.. Patut makin banyak untung..

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya Bank Negara Malaysia sudah merangka satu strategi bagi mengurangkan beban hutang syarikat insuran semenjak tahun 2011 dan ia akan terlaksana sepenuhnya pada tahun 2016.

    Kesian rakyat yang kena tanggung semua kos tuntutan dan pampasan. Setiap tahun semua syarikat insuran masih melaporkan keuntungan berjuta-juta.

    Oleh itu jangan tunggu sampai 15 Feb 2014 utk renew insuran. FYI pemilik kenderaan boleh perbaharui cukai jalan seawal 2 bulan iaitu 60 hari.Jika anda bernasib baik dan cukai jalan akan mati sebelum 15 April 2014, boleh terus perbaharui cukai jalan dan insuran kenderaan. Jika rasa amaun kenaikan 15% tu tak tinggi boleh duduk senyap sahaja :)

    Baca sini utk maklumat lanjut kenaikan:
    http://www.myroadtax.com/2014/02/04/semakan-premium-insuran-kenderaan/
    http://www.myroadtax.com/2014/02/04/insuran-kereta-naik-2014/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko banyak duit boleh lah cakap!!!

      Delete
  3. Heran bin Ajaib. Macamana boleh rugi? Beratus ribu kenderaan di highway hari hari kita nampak. Berapa je yang terlibat dalam kemalangan. Takkan yang beratus ribu kenderaan punya insuran tak boleh nak cover insuran kemalangan yang kecil jumlahnya.
    Kita suma diperbodohkan. Kalau pihak insuran sentiasa rugi baik tak payah jual insuran. Alasan mereka macam orang tak sekolah. Kita yang dah terbeban bertambah lagi terbeban. Nasib baik kerajaan kita prihatik. hik hik!

    ReplyDelete
  4. Letak gambar ferari terbakar. Alasan supaya org akan kata, " oooo ferari yang terbakar, patutlah banyak kena bayar". Yang terlibat
    dalam kemalangan ferari banyak ke atau keta yang lain jauh lebih murah?
    Berapa nisbah keta ferari terbakar/kemalangan berbanding dgn keta lain? 1/1000 pun takde da.......

    ReplyDelete